Zawieszenie resora piórowego – gdzie dziś można spotkać takie rozwiązanie

Zawieszenie resora piórowego spotkamy obecnie przy większych pojazdach

Zawieszenie resora piórowego nie jest rozwiązaniem nowym. Konstrukcje takie były stosowane już w XIX wieku w powozach i dyliżansach na długo przed pojawieniem się pierwszych samochodów. Prostota tego patentu gwarantuje jego niezawodność i skuteczność. Amortyzacja pojazdu zapewnia komfortową podróż oraz zwiększa bezpieczeństwo. Jest szczególnie ważna podczas transportu delikatnych przedmiotów.Zawieszenie resora piórowego stosowane było także w dyliżansach i wagonach kolejowych

Zawieszenie resora piórowego we współczesnym przemyśle motoryzacyjnym

Zawieszenie resora piórowego obecnie stosowane jest raczej przy średnio gabarytowych samochodach dostawczych, choć i w autach osobowych czasem można się natknąć na takie rozwiązanie. Resor składa się z kilku płaskowników sprężynowych o różnej długości, ułożonych na sobie od najdłuższego. Wszystkie są odpowiednio wyprofilowane i wycentrowane względem siebie. Dokładnie w ich środku jest poprowadzona śruba scalająca pióra resora, a po bokach dodatkowo znajdziemy obręcze zaciskające. Budowa i działanie poszczególnych elementów jest bardzo intuicyjne. Chodzi o rozłożenie ciężaru na coraz krótsze, a przez to bardziej wytrzymałe pióra. Kilka płaskowników o rożnej długości zapewnia łagodzenie drgań i wstrząsów.

Nowe właściwości piór resorów

Jako ciekawostkę można dodać, że zawieszenie resora piórowego jest wykorzystywane przez niektóre plemiona w południowej Afryce do tworzenia broni białej. Resory są tam pozostałością po kolonistach. Miejscowi kowale szybko docenili jakość metalu, z którego są wykonane pióra resorów. Nie mając technologii do ich przetopienia zaczęli je przekuwać jak stal damasceńską, tworząc niezwykle wytrzymałe ostrza, maczety i głowice toporów.