Cysterny – z czym to się je?

cysterna2

Cysterny – Polski rynek

Będąc w Polsce w każdym z szesnastu województw spotkamy typowo polskie cysterny do przewozu chemii lub produktów spożywczych. Nie inaczej jest w przypadku cystern z zachodu, które coraz bardziej zalewają Polski rynek logistyczny.  Są to głównie potentaci z Niemiec, Francji, Hiszpanii, Portugalii, ale również z Czech. Na pierwszy rzut oka wspomniane cysterny niczym wielkim się nie różnią, ale średnio zachodnioeuropejska ciężarówka dysponuje znacznie większą pojemnością od tej, która została wykonana w Polsce. Zastanawiać może jednakże fakt czy efektywność większej ciężarówki faktycznie jest większa od tej małej. Jak potwierdzili amerykańscy uczeni cysterna o mniejszej pojemności dużo pewniej się prowadzi, przez co powoduje znacznie mniej wypadków, a co za tym idzie dużo więcej produktów zlecanych przez klientów dociera na czas. Mniejsza cysterna jest również w stanie jechać z większą średnią prędkością od koleżanki pojemniejszej. Czy wobec tego cysterna z Polski naprawdę może konkurować z tą z zachodu? Myślę, że jak najbardziej!

cysterna3

Cysterny – eksploatacja

Nie od dziś wiadomo, że wielkość ciężarówek ma znaczny wpływ na jej eksploatacje. Przede wszystkim waga ciężarówki ma wpływ na spalanie paliwa. Średnio cysterna przejeżdża setki tysięcy kilometrów w ciągu roku, a koszty związane z zapewnieniem paliwa mogą się znacznie różnić, ponieważ będą one zależały tak samo od cen paliwa jak i wypomnianej wielkości cysterny. Co jeszcze morze mieć wpływ na eksploatację? Na pewno temperatura, która oddziałuje w znacznym stopniu na ogumienie naszej cysterny. Oczywiście każdy wie co może stać się z oponami w upalne dni oraz jak kosztowana może być ich wymiana oraz związane z awarią opóźnienie dostawy produktu.