Koło pasowe – jakie jest jego zadanie?

W celu napędzania podzespołów takich jak alternator czy kompresor klimatyzacji, a także wspierania pracy wspomagania kierownicy stosuje się pasy wielorowkowe. Koło pasowe ma za zadanie przenosić napęd, a także – dzięki swojej konstrukcji – tłumić drgania powstałe w jednostce napędowej.

Przykład koła pasowego.

Koło pasowe – dostępne rodzaje

W zależności od rodzaju silnika, wykorzystywane są różne wersje koła pasowego. Do samochodów benzynowych montowane są koła otwarte. Zamknięte zaś instalujemy w silnikach wysokosprężynowych. Podzespół ten zbudowany jest z dwóch elementów, które łączy guma sprężynowo-tłumiąca. Dzięki temu koło pasowe jest w stanie redukować drgania. Ze względu na ciągły wzrost mocy silników, za czym idzie wzrost poziomu wibracji, konieczne okazało się udoskonalenie tych produktów. Aby koła były w stanie jeszcze skuteczniej im przeciwdziałać, w nowych rozwiązaniach wykorzystywane są tłumiki TVD.

Koło pasowe z oferty sklepu e-autoparts.

Zużycie, wymiana

Tak jak wiele innych elementów pojazdu, koło pasowe również ulega stopniowemu zużyciu. Proces ten może ulec przyspieszeniu np. z powodu niepoprawnego montażu, docierającej do niego wody lub zanieczyszczeń tj. piasek. Warto również zadbać, by nowy element nie został zainstalowany przy pomocy starych śrub. Bardzo często są one bowiem jednorazowego użytku. Kontrola stanu tego podzespołu powinna być wykonywana co ok. 60 tys. km przebiegu samochodu. Należy go również sprawdzać przy każdej wymianie paska.